DSC0270-BQ2-640x409

Guanya qui s’adapta

DSC0270-BQ2-640x409

La parada Peixos Ripoll Estera, de la Boqueria, pel seu procés d’adaptació als nous temps amb la creació d’un web de venda de peix en línia i la campanya del 10% de descompte engegada per l’Associació de Comerciants del Mercat del Carmel han estat les iniciatives guardonades als premis ‘Barcelona, els millors mercats del món’

Què tenen en comú la fàbrica de cerveses Moritz de Barcelona amb l’establiment Peixos Ripoll Estera de la Boqueria? I Cultruta.com amb l’Associació de Comerciants del Mercat del Carmel?

Ells i molts més han estat els protagonistes de la 15a edició dels premis ‘Barcelona, la millor botiga del món’, un homenatge que l’Ajuntament de Barcelona ret cada any a les persones i entitats del sector que contribueixen a potenciar el comerç urbà de proximitat i a l’excel·lència d’un sector que és font de riquesa i eix vertebrador de la vida a la ciutat.

L’Institut de Mercats Municipals de Barcelona ha atorgat els premis ‘Barcelona, els millors mercats del món’  que reconeixen les iniciatives comercials que durant el 2011 han ajudat a la millora d’aquests equipaments. Segons el cap de Servei de Mercats, Genís Arnàs, aquests guardons van néixer ja fa tres anys amb l’ànim de “destacar les iniciatives individuals i col·lectives dels mercats de Barcelona, ja que són part fonamental del comerç i de l’activitat econòmica de la ciutat, i completen així tot l’abast del comerç de Barcelona, característic i singular pels seus eixos comercials i una xarxa de mercats públics com no trobem en cap altra ciutat”.

Millor iniciativa particular

Cinc generacions a la Boqueria i voluntat de renovar-se i adaptar-se a les noves circumstàncies socials i tecnològiques són els dos eixos vertebradors que han dut els germans Ripoll a recollir el premi a la millor iniciativa individual: “El rendiment de vendes havia baixat molt, ens havien tancat el pàrquing per reformes, la crisi empenyia fort i vam decidir engegar el web ‘Peix al cove‘ . Vam començar a rumiar opcions fa un parell d’anys i en menys d’un any ja l’hem muntat”, explica en Jaume Ripoll.

Moltes vegades els peixaters comenten la desconfiança que provoca el seu producte, ja que el client, si no el veu, no se’n refia. La Lluïsa, però, tot i que admet la preocupació inicial davant d’aquest nou repte, explica: “Ens va ajudar molt ser la cinquena generació de peixaters, perquè era molt més fàcil vendre, i més sabent que si el client vol pot apropar-se a la Boqueria i conèixer-nos a nosaltres i també el producte. Això va animar molta gent a fer el salt, i la majoria dels clients subscrits són gent que no venien a comprar, no anaven al mercat ni venien a la Boqueria, són clients nous, i està funcionant molt bé”. Una aposta arriscada que ha tingut molt bona acollida entre els consumidors: “Tot té un risc, però nosaltres sempre hem tingut una cosa molt clara: la qualitat ha de ser de primera”.

‘Peix al cove’  encara camina i busca noves propostes per adaptar-se al públic dels mercats. Ara bé, una de les peculiaritats de la pàgina és precisament l’opció de les cistelles intel·ligents: “La comanda és personalitzada, cadascú tria el que vol i el que li agrada, el que es vol gastar i cada quan volen que els ho portem”, explica la Lluïsa. En Jaume continua: “Això queda enregistrat. Nosaltres rebem les comandes a les 12 de la nit i aleshores fem tota la compra com sempre i després preparem les comandes per servir-les a la tarda, entre les 2 i les 9 del vespre. Si cada setmana volen la mateixa cistella, no fa falta que hi tornin a entrar. Quaranta-vuit hores abans reben un avís amb el dia estipulat pel mateix client i reben la comanda a casa. Si la volen anul·lar, tenen també l’opció”. En Jaume i la Lluïsa estan molt animats, el premi també ha contribuït a donar-los més força per continuar innovant: “Tenim moltes coses pensades, posar receptes, consells… No volem anar de pressa, sabem que ens podem equivocar, volem un rodatge, que la gent respongui i, de mica en mica, ho anirem construint”.

Millor iniciativa col·lectiva

L’Associació de Comerciants del Mercat del Carmel ha estat la guardonada per la seva campanya de descompte del 10% a les compres, aplicable a tots els establiments del mercat. Frederic Olivella, president de l’Associació de Comerciants del Mercat del Carmel, explica el procés del disseny de la campanya: “Fa un parell d’anys ens vam plantejar fer una bona promoció, sense tirar la casa per la finestra però apostant-hi fort, l’important era que tingués molta qualitat, i sobretot vam cuidar l’embolcall: cartells, pòsters meravellosos pel mercat, pels autobusos… Vam pensar a fer la setmana del peix, la de la carn, la del pollastre, i així successivament. En què consistia? La gent que hi anava la primera setmana, la dedicada al peix, tenia un descompte del 10% del que comprava; el client es quedava la butlleta i la setmana següent la podia anar a bescanviar al mateix establiment i, alhora, podia aprofitar la promoció del producte estrella d’aquella setmana. L’èxit va ser molt alt i vam quedar molt contents”.

Fidelitzar els clients és important, però sobretot, l’objectiu era visibilitzar el mercat, que  estigués present i fos un referent important per a la gent del barri: “Que sàpiguen que aquest no és un mercat que s’està adormint”, afegeix en Frederic Olivella.

Els mercats i els seus paradistes treballen fort per dissenyar bones campanyes de promocions i descomptes, però la iniciativa del Mercat del Carmel va destacar pel seu embolcall: “Vam fer  cartells que deien: ‘Vols un quilo de bistecs? Aquí tens un bon lluç’. La gent, al principi, no entenia res, fins que va començar a viure la campanya. En definitiva, va ser un producte publicitari de qualitat sumat a la gosadia de fer un 10% de descompte en alimentació i que, a més, durava vuit setmanes ”.

Les Xarcuteries Bosch també van ser protagonistes
Les Xarcuteries Bosch, que tenen establiments tant a dins com a fora del mercat, van rebre el premi al millor establiment comercial, que permet reconèixer la singularitat de determinats establiments. La família de cansaladers s’han anat adaptant als canvis des de fa cinc generacions, és la seva filosofia i la seva manera de ser, sempre amb l’ànim d’innovar i buscar noves maneres d’apropar-se als seus clients.

Jaume i Lluïsa Ripoll  Frederic Olivella

Propostes arriscades i acurades i claredat en els objectius han estat els trets característics de les propostes premiades. L’any que ve, més.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *