Vista general d'una part del mercat del Ninot, obert després de la seva completa remodelació. Foto: Pau Fabregat / IMMB.

I ara, el Ninot!

EDITORIAL. A finals del passat mes de març, Barcelona recollia un premi internacional en reconeixement al seu exitós model de mercats. El guardó Ciutats-Mercat, atorgat per l’associació nord-americana Project for Public Spaces durant la recent conferència internacional sobre mercats públics feta a Barcelona, és important per dues raons: la primera, perquè posiciona de nou Barcelona en el mapa de les ciutats del món que han sabut mantenir els seus mercats com a elements clau en la planificació de la ciutat i en la cohesió social.

En segon lloc, perquè davant dels canvis d’hàbits dels consumidors en favor d’una alimentació saludable, que és un dels debats oberts arreu, Barcelona posa a l’abast del ciutadà una gran oferta de producte fresc i de qualitat per satisfer les necessitats actuals dels consumidors a través de la seva xarxa de mercats.

Raimond Blasi, president de l'Institut Municipal de Mercats i regidor de Comerç, Consum i Mercats. Foto: Jordi Casañas.
Raimond Blasi, president de l’Institut Municipal de Mercats i regidor de Comerç, Consum i Mercats. Foto: Jordi Casañas.

Els més de 400 representants de ciutats d’arreu del món ens hem posat d’acord per adoptar una declaració en què posem en valor els mercats, en tant que tenen la capacitat de generar vincles rurals i urbans, impulsar l’ocupació local i regional i el desenvolupament econòmic. El compromís de Barcelona, junt amb les altres ciutats, és vetllar perquè els nostres mercats siguin punts centrals de connexió entre productors i consumidors i estimulin l’activitat econòmica.

Però no hem d’oblidar que els mercats proporcionen als consumidors un accés equitatiu a aliments assequibles que volem preservar i protegir. Vet aquí, també, el valor que això suposa en benefici dels mercats com a difusors d’una cultura de l’alimentació saludable que Barcelona ja té com una de les seves prioritats en la gestió i promoció dels mercats.

El Ninot és una peça clau de la xarxa de mercats per les dimensions i l’impacte que té a l’Eixample. La seva renovació és també una gran inversió per al barri.

Fruit de l’aposta que Barcelona va fer a principis dels anys 90, la nostra ciutat compta actualment amb un mercat quasi a cada barri. Ara som a prop d’estrenar el Mercat del Ninot renovat, una peça clau de la xarxa barcelonina de mercats, per dimensions i per l’impacte que té a l’Eixample, i de retruc a la ciutat. Que aquest mercat ofereixi uns 4.000 metres quadrats de superfície destinada a la venda vol dir que és un bon senyal per al comerç local, que hem estat capaços, comerciants i administració, d’adequar una oferta comercial a les necessitats dels ciutadans, que el model de convivència entre mercat i supermercat és una solució exitosa perquè els mercats continuïn mantenint el seu pols en un sector molt competitiu, i que l’Eixample recupera un espai que és també un lloc de relació, de trobada, una gran inversió per al barri.

Aquests quatre anys de mandat han estat espectaculars pel que fa a la posada al dia dels mercats: hem estrenat el nou espai dels Encants, els nous mercats de Sants, Guineueta i Provençals, Sant Martí i Guinardó, al mig d’una illa d’equipaments per al barri. A la Gardunya, hem reordenat l’espai logístic i d’aparcament de la Boqueria en una acció impecable. I ara li toca reobrir al Ninot. En total, 8 mercats recuperats amb 109 milions d’inversió pública i 24 de privada. Honestament: és la millor inversió que podem fer, com la que estem fent a Sant Antoni, o la que esperem fer a Bon Pastor, Vall d’Hebron, l’Abaceria, Sant Andreu i Galvany.

I mentrestant, es posa en marxa una nova edició dels cursos de formació per als comerciants gràcies al programa municipal Obert al Futur, amb 19 sessions més que l’any passat i amb l’objectiu de millorar l’experiència de compra als mercats. El valor i la importància de la comunicació digital es pot veure cada cop més en els cursos, amb Instagram i YouTube al centre, junt amb les estratègies de màrqueting digital. Estem en el bon camí.

Raimond Blasi

Regidor de Comerç, Consum i Mercats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *