Joan Estapé. Coordinador de la Comissió assessora de la presidència de l’Institut de Mercats de Barcelona (IMMB). Foto: Pau Fabregat / IMMB.

La comissió assessora de l’IMMB promou noves idees des del diàleg

Joan Estapé.

OPINIÓ.  A finals del 2011, el president de l’Institut de Mercats, Raimond Blasi, em va proposar organitzar una taula de treball amb representants de les associacions de comerciants de mercats amb la idea de promoure la reflexió i generar propostes d’acció i transformació dels mercats de Barcelona en centres comercials potents i amb futur.

Així va néixer, el gener del 2012, la Comissió Assessora de Presidència de l’Institut de Mercats de Barcelona, que ha celebrat en aquests 3 anys i mig més de 20 reunions de treball. Constitueixen la comissió Salvador Capdevila, Eduard Escofet, Josep Lluís Gil, Artur Àngel Góngora, Àlex Goñi, Jordi Mas, Tino Mora, Bernat Morales i Frederic Olivella, amb l’acompanyament de Jordi Torrades, gerent de l’Institut de Mercats, i jo mateix, que m’honoro de presidir aquest grup de notables del comerç a la ciutat.

Joan Estapé. Coordinador de la Comissió assessora de la presidència de l’Institut de Mercats de Barcelona (IMMB). Foto: Pau Fabregat / IMMB.
Joan Estapé. Coordinador de la Comissió assessora de la presidència de l’Institut de Mercats de Barcelona (IMMB). Foto: Pau Fabregat / IMMB.

Són molts els temes que hem debatut, des de temes legals fins a temes vinculats a la sostenibilitat i la promoció dels mercats. Del debat s’ha passat a la posada en marxa d’algunes iniciatives i altres estan encara en el procés d’elaboració i concreció. Ara bé, l’esperit que presideix la comissió és el diàleg i la proposta positiva entre els que cada dia obrim la parada i l’Ajuntament, de manera que es reforça la col·laboració publicoprivada que identifica el model dels Mercats de Barcelona. Així, hem vetllat per les campanyes de promoció generals com “Practica el mercating” (2012) i n’hem impulsat d’altres com “Practica el ràsquing” (2013) apostant per una promoció compartida entre comerciants i l’Institut de Mercats.

La sostenibilitat en un sentit ampli ha estat present en la nostra visió dels mercats del futur. Hem parlat de potenciar el producte de proximitat i hem tingut un debat extens sobre les bosses de plàstic i la seva eliminació en els mercats, del qual va sorgir la idea, ara realitzada, de promoure la producció de bosses reutilitzables. Amb la col·laboració de tots els mercats, hem distribuït 200.000 bosses que amb el seu disseny són alhora un element de promoció dels nostres mercats de proximitat. Continuarem en aquesta línia amb la participació en l’acte que el Parlament Europeu celebrarà el 17 d’abril al Mercat de la Concepció o amb l’inici del cobrament de les bosses en alguns mercats que volem anunciar el proper 3 de juliol, Dia Internacional Sense Bosses.

Hem analitzat la normativa, l’organització dels mercats i l’ampliació d’horaris, i hem elaborat un document que és la base per tractar sobre la futura reforma de l’ordenança de mercats per regular la degustació i protegir la venda de producte fresc per tal que els mercats no derivin només cap a espais de producte cuinat. Tots els membres de la comissió assessora han participat activament en diferents comissions del Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025, un pla que serà una bona eina per a la construcció d’uns mercats comercialment, econòmicament i socialment forts en els propers anys.

Joan Estapé

Coordinador de la Comissió assessora de la presidència de l’Institut de Mercats de Barcelona (IMMB).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *