Indicador de la campanya "Mercats Verds" al mercat de la Llibertat

La Llibertat és un Mercat Verd

Una venedora al mercat de la Llibertat mostra els seus productes a la venda amb els indicadors de producte de proximitat. Foto: Jordi Casañas / IMMB.

El mercat gracienc de la Llibertat és el primer Mercat Verd de Barcelona. Els seus comerciants són pioners en la posada en marxa d’una idea: la promoció de productes de proximitat i ecològics, a través d’una prova pilot que va començar el novembre passat i que finalitzarà el 30 de juliol d’aquest any. És una iniciativa en favor de l’alimentació responsable i saludable i s’ha pogut fer realitat a partir d’un acord entre els comerciants i l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, que impulsa el projecte.

Totes les parades del Mercat de la Llibertat llueixen unes etiquetes com les que podeu veure en aquestes pàgines centrals: uns indicadors que mostren als clients aquells productes considerats de proximitat i també els ecològics, que abasten tant verdures i fruita com carn i peix. En aquest últim cas, es tracta de productes provinents de la “pesca responsable”.

Carxofes del Prat de Llobregat a una de les parades del mercat de la Llibertat. Foto: Jordi Casañas / IMMB.

Mercats Verds al Mercat de la Llibertat es cou amb els següents ingredients: primer, un augment de la presència de productes de proximitat a totes les parades, de manera que al final de la prova s’hagi incrementat fins a un 10% l’oferta d’aquest tipus de productes, i segon, assegurar la presència de productes ecològics (amb certificació) a totes les parades.

Els beneficis dels Mercats Verds

Amb la primera part d’aquesta recepta singular, es dóna un tracte de favor al producte fresc i al mateix temps es contribueix a disminuir l’impacte de CO2 en el medi ambient, ja que es redueix el transport. Conseqüentment, es potencia el consum de productes més frescos i el producte (i productor) local. A través de la segona part, es destaca directament el benefici dels productes ecològics, que s’obtenen amb pràctiques de conreu respectuoses, amb un ús racional dels recursos naturals i de substàncies i processos naturals, sense oblidar que s’hi apliquen alts estàndards de benestar animal.

Carn procedent de Cornellà de Ter, a una de les parades del mercat de la Llibertat. Foto: Jordi Casañas / IMMB.

Tots els productes de proximitat que es venen al Mercat de la Llibertat es distingeixen per una etiqueta distintiva. Els ecològics mostren la imatge gràfica acordada per la Unió Europea (l’“eurofulla”), junt amb el CCPAE o altres organismes oficials de certificació.

Els comerciants de la Llibertat, com a part implicada en la iniciativa, han recollit el guant de l’Institut de Mercats i s’han posat mans a l’obra. A totes les parades es pot veure en l’etiqueta distintiva l’origen dels productes de proximitat, cosa que beneficia el consumidor, que té informació molt detallada i precisa. A més, algunes de les parades venen productes ja elaborats, a punt per cuinar o per menjar fins i tot, fets amb productes locals, igualment identificats amb el nou distintiu.

Arrancada d’una idea

Botifarres ecològiques elaborades a Aiguafreda, a la venda a una de les parades del mercat de la Llibertat. Foto: Jordi Casañas / IMMB.

Actualment, i en general, els mercats mostren un baix nivell d’oferta de producte fresc ecològic, però aquesta situació podria estar canviant de manera notable després que s’ha detectat un augment d’operadors. Amb tot, Espanya encara està lluny dels percentatges de despesa per part dels consumidors en producte ecològic: un 1% en relació al 6% de la despesa que fan, per exemple, països com Dinamarca, Àustria o Suïssa. Les expectatives en aquest sector alimentari són positives, davant del creixement constant de l’oferta en el nostre entorn i una cada cop més gran consciència i preocupació per una alimentació amb productes més saludables i sostenibles. Són raons que fan pensar en un creixement dels percentatges de la despesa a Catalunya.

Extensió a 24 mercats

Un cop finalitzi la prova pilot a la Llibertat, l’Institut Municipal de Mercats té previst estendre la iniciativa a 24 mercats barcelonins més, de manera que es consolidi la imatge dels mercats com a espais d’alimentació on els productes de proximitat —productes frescos i locals— es converteixin en protagonistes. Si a això s’hi suma el fet que els mercats i els seus comerciants treballen en favor d’una alimentació responsable i saludable, i que s’hi pot trobar una oferta de qualitat i una gamma de preus diversos, amb serveis i confort, amb activitats culturals i socials, els mercats reforcen el seu atractiu davant dels clients.

Llucet de l'Ametlla de Mar a una de les parades de peix del mercat de la Llibertat. Foto: Jordi Casañas / IMMB.

Per la seva banda, l’Institut Municipal de Mercats s’ha marcat l’objectiu de reforçar el posicionament dels mercats en l’estructura de distribució de producte fresc a la ciutat i així potenciar l’oferta de productes respectuosos amb el medi ambient i més saludables, i la presència de producte ecològic fresc.

L’Ajuntament de Barcelona defensa l’aplicació de mesures o iniciatives que incorporen una perspectiva integral de l’alimentació. Això vol dir que les accions que es posin en marxa donin resposta al mateix temps a qüestions com la salut, la sostenibilitat, el comerç i el benestar social.

Cal destacar també que Mercats Verds va més enllà d’aquesta experiència, ja que també inclou qualsevol projecte que tingui en compte la sostenibilitat als mercats. Per exemple, la campanya en favor de la reducció de bosses de plàstic d’un sol ús, o la implantació de mesures en favor d’un ús més eficient dels recursos energètics.

Indicadors de la campanya Mercats Verds

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *