Memòria 2013

Memòria de Mercats 2013

Imatge de la infografia dissenyada per a la Memòria de Mercats de l'any 2013. Pàgines 1 i 2.
Imatge de la infografia dissenyada per a la Memòria de l’IMMB 2013. Pàgines 1 i 2.

 

El 2013 va ser per Mercats de Barcelona, de nou, un any en què es van poder obrir al públic, completament renovats, altres tres mercats: Guineueta, Provençals i els Encants. És un indicador de la convicció amb què comerciants i administració han mantingut durant els últims anys, amb grans esforços, el programa de remodelacions dels mercats.

Mentrestant, també al llarg de l’any, hi ha hagut altres mercats en què s’ha continuat treballant, com ara Sants, Sant Antoni, Ninot i la Boqueria. A Sant Martí es va iniciar la primera d’una sèrie de fases d’obres que tenen l’objectiu de millorar els accessos, tancar i endreçar l’espai de càrrega i descàrrega i brossa i instal·lar una nova façana, i al Mercat del Guinardó, les obres d’execució del projecte del nou mercat. Finalment, es va impulsar la reforma dels de Bon Pastor i Vall d’Hebron, amb la redacció dels projectes.

Un model propi de desenvolupament

Les obres de reforma són un reflex de l’aplicació d’un model que els converteix en unes instal·lacions competitives. Durant el 2013, segons les dades de què disposa l’Institut Municipal de mercats, hi ha hagut un increment del 14% de la superfície construïda i un augment del 3,3% de la destinada a ús comercial.

L’augment de la superfície és un fet que l’Institut subratlla per l’impuls que suposa al sector comercial de l’alimentació en moments de greu crisi econòmica. A més, durant el 2014 es reforçarà amb l’aportació que faran els nous mercats de Sants i Guinardó. Les remodelacions del 2013 s’han fet realitat gràcies a un esforç inversor de 23,8 milions d’euros, dels quals 8,1 provenen del sector privat.

De nou, un notable pels mercats

Per quart any consecutiu, els barcelonins han valorat els Mercats amb una nota de 7. Pel que fa al grau de satisfacció, el 83,2% dels clients s’han mostrat molt satisfets pel seu funcionament (l’any 2012 era del 81,2%), i prop del 70,5% han assegurat que solen anar a comprar habitualment als mercats, una xifra que ha experimentat un augment de 4 punts (el 66,5% va dir anar a comprar als mercats el 2012).

Ha estat molt significatiu l’augment de traspassos (46%) i de les noves adjudicacions d’establiments (500%). La xifra s’explica per l’inici de l’activitat en els mercats remodelats de Provençals i la Guineueta i, sobretot, per la posada en marxa del nou mercat dels Encants.

Del 2013 destaca l’elecció de la fira Mercat de Mercats com l’esdeveniment gastronòmic de l’any i la irrupció dels Tasts de Nit als mercats com una activitat amb la qual els mercats es promouen entre els ciutadans. També s’han celebrat sis aniversaris: Llibertat, Concepció, Hostafrancs, Sagrada Família, Sant Gervasi i Marina. Es van organitzar noves activitats en els Tallers de Cuina d’Aprofitament i es va fer una campanya de promoció a tots els mercats amb ‘Practica el Rasquing’. En l’àmbit de l’educació, Mercats i la Fundació FC Barcelona es van posar d’acord per destacar en un nou projecte el valor de la bona alimentació amb la campanya “Ets el que menges”.

Gran activitat en la comunicació: Es va estrenar el blog de Mercats: bcn.cat/somdemercat), una App, una nova pàgina del mercat dels Encants (bcn.cat/encantsbarcelona) i un pla d’acció en xarxes socials que ha suposat un important augment de seguidors a Facebook, Twitter i Instagram. El web municipal ha tingut una mitjana de prop de 10.000 visitants mensuals i s’han realitzat  39 vídeos. Cal esmentar també el documental produït per TV3 “Encants: diari d’un trasllat”.

El model barceloní de gestió i renovació de mercats ha atret aquest 2013 l’interès de diverses ciutats d’arreu del món com Estocolm,  Singapur o Maputo,  així com de localitats més properes com Pallejà, Sant Boi o Premià de Mar. En aquesta línia, Barcelona ha tornat a liderar el projecte de la Unió Europea URBACT Markets, que té com a objectiu generar ocupació i emprenedoria, regenerar mercats i zones urbanes i crear un entorn urbà més sostenible.  Vegeu la revista i la memòria de l’Institut de Mercats de 2013 a través de l’espai de Mercats de Barcelona en el web de publicació en línia d’Issu.com.

Imatge de la infografia dissenyada per a la Memòria de Mercats 2013. Pàgines 3 i 4.
Imatge de la infografia dissenyada per a la Memòria de Mercats 2013. Pàgines 3 i 4.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *