Mercat-de-Santa-Caterina

Mercats municipals, comerç de futur

Mercat-de-Santa-Caterina

OPINIÓ. A vegades no donem importància a les coses més quotidianes i, per tant, tampoc les valorem prou.

Això és el que li passa a molta gent amb els mercats municipals: fa molts anys que els tenim a prop, els hem utilitzat a través de les nostra família durant molt de temps i, per tant, no ens adonem de la seva fragilitat.

Pot semblar un contrasentit que jo ara parli de la fragilitat d’unes realitats comercials que en molts casos tenen més de cent anys de vida activa, que han remodelat les seves estructures físiques i han incorporat serveis nous per als clients, nous horaris, obertures a les tardes ─no totes─ o repartiment a domicili, pàrquing, calefacció i aire condicionat, establiments nous amb més ofertes, etc., però em refereixo a la fragilitat de l’element humà, al conjunt de persones que conformen la realitat interna d’aquests establiments i al pas que s’ha de fer des d’una mentalitat pretèrita a una mentalitat de futur, i això no és fàcil.

Cada mercat, de manera individual, fa moltes accions: de promoció, solidàries, de formació dels clients, però cadascú pel seu costat. Aquí tenim una prova de la nostra fragilitat: si el mateix que fem individualment ho féssim de forma conjunta, els resultats es multiplicarien i donaríem una imatge de força i d’unitat davant dels clients. Per exemple: jo estic convençut que les tardes no funcionaran a ple rendiment fins que tots els mercats obrin i els clients ho tinguin clar, és a dir, que abans de sortir de casa no hagin de pensar quin dia és i si el seu mercat, o un altre, estarà obert a la tarda.

Els mercats municipals hem de voler el millor, els millors productes, els millors preus, el millor servei, i per aconseguir-ho hem d’apostar amb valentia per canvis importants, sobretot en l’Ordenança de Mercats de Barcelona, que cal posar al dia de manera prioritària.

Des de fa anys moltes administracions municipals estan fent un bon treball amb la remodelació dels mercats municipals. Posaria com a exemple l’Ajuntament de Barcelona i la seva aposta ferma en aquest sentit.

S’està aconseguint canviar les pedres, fer-les més boniques, més actuals. Però no aconseguim canviar les mentalitats dels venedors i venedores cap a una estructura més empresarial dels seus negocis, i això a la llarga pot ser un element que invalidi l’esforç actual. Tenim un futur envejable, prestigi, reconeixement públic, proximitat, producte fresc i història, de la qual no en viurem, però sí que n’aprendrem. Aprofitem-ho.

Alejandro-Goñi.-150x150
Alejandro Goñi, president de PIMEC Comerç. (Petita i Mitjana Empresa de Catalunya)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *