Una comerciant del mercat de la Llibertat prepara el seu establiment per a la Nit de Tapes organitzada pel mercat.

Nit de Tapes, més pros que contres

Les Nits de Tapes s’han convertit en una proposta exitosa, molt ben rebuda pels clients i valorada satisfactòriament pels comerciants dels mercats que les han organitzat. Hem volgut conèixer de primera mà com s’ha viscut aquesta iniciativa parlant amb diversos presidents de juntes de mercats que n’han dut a terme: Vicenç Bailón, del Mercat d’Horta; Vicenç Balaguer, del Clot; Maria Soler, de la Llibertat, i Josep Balaguer, de Santa Caterina.

En el que coincideixen tots és a valorar-les positivament, tot i l’esforç que representa per als comerciants que hi participen. Per Vicenç Bailón, la qüestió principal és que “fa venir molta gent jove al mercat, alguns dels quals després es converteixen en clients, a part del fet que és una iniciativa més per dinamitzar el barri”.

I si el president dels venedors del Clot, Vicenç Balaguer, coincideix en la presència de gent jove, per Maria Soler la clau és “la publicitat, que la gent et coneix i la mateixa clientela ve aquesta vegada com a amics en lloc de com a clients”. Josep Balaguer apunta, a més, un altre element, que és “que es pugui veure com queda cuinat el producte que has estat comprant en cru i descobrir el gust que té”.

 

“Fan venir molta gent jove, que poden ser futurs clients”

 

L’origen d’aquesta iniciativa està en les ments inquietes d’alguns comerciants, que ja fa temps que volien fer una fira gastronòmica. Com ara la gent d’Horta, a qui frenava, però, la complexitat d’organitzar-ne una fora del recinte del mercat. “Per això vam pensar a fer-la a dins i ja portem 4 edicions, amb molt bons resultats de participació de comerciants i de clients. Si el primer any s’hi van apuntar un 75% dels venedors, el quart han estat un 60%. I pel que fa als clients, hem passat dels 5.000 tiquets de consumició del primer any als 30.000 de l’últim, que vénen a representar 150.000 consumicions”.

Nit de tapes al mercat de Santa Caterina.

També a Santa Caterina, i arran de la tornada al mercat remodelat, donaven voltes al tema gastronòmic. “Però fa 8 anys no es va acabar de veure clar tirar endavant una proposta de tapes de dia per oferir als clients el nostre menjar d’una manera diferent”, diu Josep Balaguer, que afegeix que al seu mercat costa una mica que els venedors s’hi apuntin perquè n’hi ha molts de grans. A la primera hi van participar un 40% dels venedors i a la segona, un 50%.

La complexitat és també el motiu al·legat pel Mercat de la Llibertat, que finalment es va animar a fer la Nit de Tapes en vista de la bona rebuda de les d’altres mercats. I, ja posats, en van fer dues en un any, cosa que no repetiran per ”la feinada que porta, tot i que va ser una experiència molt positiva”, diu Maria Soler.

En el cas del Clot, la Nit de Tapes va sortir de reconvertir els Tastets del Clot, una iniciativa festiva que duien a terme des de feia anys coincidint amb les festes del barri. I això va representar un augment de venedors participants: “Quan fèiem els Tastets, diumenge al matí i fora del mercat, hi participaven 7 o 8 comerciants, a les Nits de Tapes la participació ronda el 70% del mercat”, explica Vicenç Balaguer.

Tots volen repetir, i millorar coses, en especial la venda de tiquets, que volen que sigui més àgil per evitar cues als clients: a Horta, en l’última edició ho van resoldre posant la taula de venda al carrer gestionada per deu persones i regalant la copa per a la degustació de vins; Llibertat i el Clot els venen durant la setmana anterior, “malgrat tot, el 80% s’acaben venent la mateixa nit, i això que entre setmana és més barat”, diu Vicenç Balaguer, que també està molt preocupat per facilitar al màxim la circulació dels clients.

I des de Santa Caterina, que no fan servir el sistema dels tiquets, proposen organitzar millor el calendari, per evitar que coincideixin i, sobretot, no saturar: “Una a l’any és ideal, que si no, la gent es cansa perquè ja no és una novetat, i no s’ha d’oblidar que la Nit de Tapes ha de ser una festa per als clients, no és per guanyar diners, perquè porta molta despesa i molta feina”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *