Agustí Colom

Passat i present als mercats: la digitalització arriba a “la plaça” de tota la vida

Un any més ja han passat les festes de Nadal –i els mercats i han fet l’agost! Un cop païdes les gambes, el tortell, l’escudella, els torrons, les neules, i la compra de regals, toca fixar-nos en aquest 2018 que tot just encetem.

I per a aquest any nou els mercats també tenen uns propòsits ben clars a seguir: continuar innovant de la mà de les noves tecnologies per adaptar-se als nous temps i sobretot a les noves generacions de clients; ressaltar el tracte proper, el paper d’element social, aquest tu a tu que tant els caracteritza i els diferencia de grans superfícies; seguir apostant per la qualitat i la proximitat en els seus productes.

El paper social dels mercats segueix sent la seva ànima, i un dels pilars del comerç de proximitat de la ciutat. L’”anar a la plaça” de tota la vida és avui més important que mai: en un entorn ple de xarxes socials i de tecnologia, aquest espai per a connectar, per crear una relació de confiança amb els paradistes i per trobar-se i conèixer-se amb el veïnat és fonamental. Però no s’ha d’oblidar que la digitalització és a l’ordre del dia, i és una eina a la qual ens hem d’agafar amb força per seguir-nos adaptant a les necessitats d’una clientela cada vegada més diversa.

Ja hi ha mercats –com el de la Mercè, el de Montserrat, Santa Caterina o l’Estrella, per exemple que fan servir l’aplicació de WhatsApp, tan utilitzada per gran part de la ciutadania, per gestionar i centralitzar les seves comandes. Es tracta d’una manera d’estalviar temps als clients que no en tenen molt, sí, però també obre un nou camí en la relació entre paradistes i clients, una nova línia de comunicació de la qual no hem disposat fins ara.

Aquest no és l’únic exemple que demostra que la digitalització ha arribat als nostres mercats municipals. Instagram, Facebook, Twitter. Les xarxes socials són també un recurs que molts  equipaments, i fins i tot moltes parades i paradistes, han començat a fer servir per difondre les seves activitats, notícies o fins i tot compartir els seus productes estrella.

Es tracta d’ampliar horitzons, d’arribar a ciutadania jove que conviu molt estretament amb aquestes noves tecnologies parlant el seu mateix llenguatge. A més, ja podem parlar de compra on line als nostres mercats, ja que alguns d’ells han creat aliances amb diverses plataformes que permeten al client comprar des de qualsevol lloc. És el cas del Mercat de Sant Gervasi o el de Lesseps,  entre d’altres, que a través d’una app de l’start-up Manzaning han creat nous sistemes de compra a través del mòbil, o el cas del Mercat del Ninot, que actualment està en fase d’una prova pilot amb la plataforma Ulabox, que permetrà fer la comanda des de diversos dispositius i rebre-la a domicili en 24 hores.

Així doncs, per a aquest 2018, desitgem que els mercats segueixen sent les places socialitzadores de tota la vida. Però també que se segueixin adaptant, com estan fent fins el moment, als nous  temps, als nous clients i a les noves tecnologies, per continuar sent un referent de gestió innovadora a la ciutat.

 

Agustí Colom, Regidor de Comerç i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *