Mercats de Barcelona ha posat en marxa la campanya Mercats Lliures de Bosses de Plàstic.

Pioners pel medi ambient

Des del passat 15 de setembre, 14 mercats s’han sumat a la iniciativa per reduir la utilització de bosses de plàstic de nanses d’un sol ús al seus espais. És un compromís dels comerciants i de l’Institut de Mercats de Barcelona per aplicar mesures de protecció al medi ambient que forma part de la campanya ‘Mercats Verds. Lliures de bosses de plàstic’, una iniciativa que compta amb la participació de la Fundació de Prevenció de Residus i Consum.

Es tracta d’un gest que vol contribuir a la reducció de la utilització de bosses de plàstic a través d’accions de comunicació i de sensibilització, i que en l’àmbit dels mercats barcelonins suposa avançar-se al que estableixen les noves directrius legals d’Europa i de Catalunya en aquesta matèria. D’acord amb l’aplicació prevista per la Generalitat de Catalunya a partir de l’1 de gener del 2016, les bosses de plàstic del tipus “samarreta” seran de cobrament obligatori.

14 mercats busquen solucions

El Carmel, Sarrià, Santa Caterina, la Concepció, la Mercè, Vall d’Hebron, Hostafrancs, la Marina, Sants, Provençals, Sant Antoni, el Clot, la Llibertat i Sant Martí han estat els primers mercats a cobrar les bosses de plàstic amb l’objectiu de disminuir-ne el consum.

Les bosses reutilitzables editades per Mercats de Barcelona són una alternativa a l'ús de les bosses de plàstic

Per assolir l’objectiu, els mercats faciliten als clients altres sistemes reutilitzables, com és el cas del nou servei de carretons retornables de préstec amb fiança (amb un dipòsit retornable de 20€) en el mercats del Clot, Sarrià, la Marina, Sant Martí i la Concepció. A més, Mercats de Barcelona reeditarà altres 100.000 bosses reutilitzables que es distribuiran en 25 mercats coincidint amb la campanya de Nadal. Les bosses es lliuraran als clients a canvi dels tiquets de compra fets o bé segons el criteri que decidiran els comerciants dels mercats.

D’altra banda, alguns dels mercats participants han previst la iniciativa de posar en marxa accions d’incentivació, com ara sortejos o vals de compra als establiments de cada mercat quan s’hi accedeixi amb carretó, cabàs o les seves pròpies bosses.

Un estalvi de 405 tones de CO2 a l’atmosfera

Per evidenciar l’impacte que genera l’ús de les bosses de plàstic en les compres cal subratllar que si els clients d’aquests 13 mercats estalvien una bossa de plàstic cada cop que van a comprar al mercat, s’evitaran 18.700.000 bosses de plàstic d’un sol ús a l’any, i s’estalviarà l’emissió de 405 tones de CO2 a l’atmosfera o l’equivalent a tanta energia com la que es consumeix per fer 59 voltes a la Terra en cotxe.

La campanya està motivada per la necessitat de reduir les bosses al petit comerç, així com per les disposicions que estableixen les noves directrius legals d’Europa i de Catalunya en aquesta matèria. A Catalunya, actualment es consumeixen moltes bosses de plàstic: cada català fa servir de mitjana 156 bosses a l’any, la major part de les quals (90%) provenen del comerç de proximitat, segons l’últim estudi de l’Agència de Residus de Catalunya (Estudi sobre el consum de bosses de plàstic a Catalunya l’any 2012).

Accions de pedagogia

Pel regidor d’Ocupació, Empresa i Turisme i president de Mercats de Barcelona, Agustí Colom, amb aquesta iniciativa es vol que Barcelona i els seus mercats “siguin també capdavanters i referents d’altres ciutats en temes de sostenibilitat tant com ho són en aspectes d’innovació i de rehabilitació dels seus edificis”. Colom subratlla que “els mercats són agents actius en els barris i tenen una gran capacitat pedagògica per mostrar les noves maneres de fer: reutilització, estalvi i reducció de residus”. La campanya, segons el regidor, “entronca amb la política del govern de Barcelona, amb un compromís real amb el comerç de proximitat favorable a la sostenibilitat i als comportaments de reutilització”.

El Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025 preveu la implantació de mesures mediambientals arreu dels mercats, ja sigui tot aprofitant la posada en marxa d’un pla de rehabilitació o de treballs de manteniment. Una de les mesures que més bons resultats ha donat ha estat la disminució del nombre de residus a través de la recollida selectiva. Fer un ús més racional i eficient de l’energia és una altra de les prioritats, i amb aquest objectiu els mercats instal·len grups de plaques solars tant per a l’obtenció d’energia com per a l’escalfament d’aigua calenta. En altres mercats, en funció de les condicions que ofereix el subsòl, s’instal·len sistemes d’aprofitament de les aigües freàtiques o de l’energia geotèrmica.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *