Regidora 3

Els mercats, essencials, no s’aturen mai

El 2020 ha estat un any diferent, com no ens havíem imaginat que podia ser. La pandèmia mundial de la covid-19 ha fet que les persones i tots els àmbits de la societat s’hagin hagut de reinventar i d’adaptar a unes noves circumstàncies excepcionals. I el comerç no n’ha estat una excepció: durant els mesos de març, abril i maig vam veure persianes baixades en tots aquells establiments que estàvem acostumats a freqüentar en el nostre dia a dia.

Els mercats alimentaris, però, van continuar oberts com a servei d’abastiment essencial per a la ciutadania. Així, les parades d’alimentació van estar, com sempre, al peu del canó per proporcionar productes frescos, de qualitat i de proximitat als barcelonins i barcelonines. A més, és clar, ho van fer adoptant totes les mesures sanitàries necessàries i fent un gran esforç per posar a la disposició de la clientela nous serveis que, en el context de la pandèmia, minimitzessin els riscos de contagi: les comandes telefòniques i el servei a domicili es van convertir en una part molt important del dia a dia dels comerciants i comerciantes dels Mercats de Barcelona.

Si bé és cert que les parades i els mercats no alimentaris van haver d’aturar la seva activitat durant el confinament, també es van reinventar per seguir estant en contacte amb la ciutadania i poder-los oferir els seus productes amb la venda en línia aprofitant, en moltes ocasions, la visibilitat creixent que els donaven les xarxes socials. L’e-commerce que ha derivat d’aquest procés ha vingut per quedar-se.

I és que si alguna cosa ens ha aportat aquest any ha estat la consciència de la importància de l’entorn digital i el seu creixement en la nostra vida diària. Els mercats, lluny de quedar-se enrere en aquest àmbit han començat un procés de digitalització que els aproparà, encara més, a les persones i especialment a públics que ja estan acostumats a moure’s en aquest entorn en línia.

És per això que des de l’Ajuntament de Barcelona s’ha impulsat el Pla de Digitalització del Sistema de Mercats, que n’actualitzarà la gestió, els sistemes de compra i venda i la manera com aquests es presenten a la ciutadania. Així, ha començat la creació d’un Marketplace que agruparà els 43 mercats de la ciutat en un gran mercat en línia, el lloc virtual on els professionals dels més de 2.000 establiments que cada dia aixequen persianes als mercats de la ciutat podran mostrar els seus productes, serveis i ofertes, fer-hi les transaccions corresponents i gestionar les comandes.

Aquesta plataforma pretén que els mercats es projectin més enllà de les parets dels seus equipaments i es completarà amb les diferents opcions de recollida de les comandes: al mateix comerç, a domicili o a les taquilles que s’hi instal·laran i a les quals es permetrà l’accés fora de l’horari comercial. D’aquesta manera, la iniciativa, consensuada amb la recentment creada Federació de Mercats Municipals (FEMM), facilitarà la compra a la clientela actual i, a la vegada, la possibilitarà a aquelles persones que no compren al mercat perquè tenen dificultats d’accés, no el tenen a prop o no coincideixen amb l’horari d’obertura.

Es tracta doncs d’un projecte que porta els mercats de la ciutat a l’actualitat i els apropa a l’entorn cada vegada més digitalitzat en què vivim.

Seguint aquest procés de modernització, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) ha actualitzat també la seva imatge estrenant un nou logotip que representa els 43 mercats de la ciutat i la seva diversitat.

És clar que no totes les actuacions en els mercats passen en l’entorn digital. En el pla físic els equipaments avancen també per seguir sent espais moderns i sostenibles de comerç de proximitat i de tracte proper, on es fa barri.

Així, les obres dels nous mercats de l’Abaceria i de Sant Andreu segueixen progressant, per a convertir-se en dos edificis totalment renovats, eficients. Paral·lelament continuem treballant en la millora dels edificis per fer-los més accessibles i dotar-los de nous serveis. La creació de nous espais als mercats de la Boqueria i Sant Antoni, la renovació de la façana del mercat de la Mercè o les actuacions de millora i accessibilitat als mercats de Felip II i Sants, en son un exemple.

Així doncs, els mercats de la ciutat han demostrat, aquest any més que mai, que són espais essencials, d’abastiment i socialització de la ciutadania i amb un esperit de resiliència que els empeny a modernitzar-se i a estar sempre al dia per seguir apropant l’alimentació saludable i el coneixement dels seus productes de qualitat i de proximitat a totes les persones de la ciutat.

Montserrat Ballarín, Regidora de Comerç i Mercats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *